Грађанско васпитање, седми разред – Илинка Милетић

Добар дан драге моје и драги моји. Прошло је више од месец дана од нашег сусрета на часу. Недостајете ми. Много.

Била сам стрпљива (мада, признајем, није ми било лако), да добијем термин и могућност да вам се јавим и шаљем материјале који прате наставне јединице. Као што знате, предност увек имају предмети који се полажу на завршном испиту као и они који се бројчано оцењују. Од сада, па до краја школске године, сваке недеље ћу слати прилоге прилагођене наставним темама.То ће бити кратки филмови које су снимили ученици вашег узраста или мало старији, као и текстуални материјали. Углавном ћу вам прослеђивати линкове ка тим филмовима и текстуалним материјалима. Можете их погледати када имате времена, жељу  и вољу да то учините. Ако имате потребу, као на часу, да кажете своје мишљење, коментар, питање – ту сам.

Замислите да смо у кабинету …постављам вам, за мене, најважније питање:
Како се осећате сада,у овом тренутку?
Замолићу вас, као на часу, да се умирите и дођете у контакт са вашим осећањима.
Шта је то живо у вама, на нивоу срца, душе?
Које осећање или осећања су најприсутнија?
Можете их рећи наглас.. у себи… неком блиском …питајте и њих како се осећају (ако сте у стању да их заиста чујете,прихватите то што вам кажу). Можете,ако вам то није довољно,да осећања пренесете на папир (запишите их, нацртајте, представите бојом…).
Нека остане траг. Можете то урадити за сваки дан па направити једну „емотивну линију“.Нешто, као дневник осећања. Знате како смо то радили – без осуђивања или процењивања. Онако како јесте .
Волела бих, ако то урадите,да сачувате и донесете када кренемо у школу. Свакако ћемо тај први час (или, ако буде потребно и више часова), говорити о томе.Ко жели…
На данашњи дан, 22. априла, обележавамо два значајна догађаја:
Први од њих је Дан планете земље.
Установљен је 1970 .године у САД, након еколошке акције, а обележава се широм света од 1992. када је на Конференцији Уједињених нација  о животној средини у Рио  де Жанеиру  установљен дугорочни Програм  за промоцију одрживог развоја.
Данас, када је готово цео свет застао услед проглашене пандемије, циљ повећања свести људи о угрожености животне средине постао је императив.
undefined
Дан планете Земље. Мајке Земље, са свим богатствима које нам тако несебично дарује. Верујем да ће ваше генерације ценити то богатство и полако је враћати у стање  у коме је била пре само педесетак година.
Да ћете моћи ви и ваша деца, деца ваше деце, пити чисту воду, удисати чист ваздух, јести здраву храну…
Да ћете на имањима ваших предака (срећан је ко још увек има своје парче раја у селу), моћи убрати непсркану воћку, сејати и убирати летину, имати своје поврће…седети у миру испод липе, старог храста или, лежати на трави и гледати у дивно, јасно плаво небо…..водити бригу о животињама и неговати  их …
Могуће је. Са вашим генерацијама је могуће. Верујем у  то.
Да будућност буде другачија од оне  коју  сте гледали кроз филмове на часовима.
Шта ми чинимо планети? Шта једни другима?
undefined
Други је Дан сећања на жртве холокауста, геноцида и других жртава фашизма у Другом светском рату
22.април је, исто тако, и Дан сећања на жртве холокауста, геноцида и других жртава фашизма у Другом светском рату. У Србији се обележава сваке године и посвећен је сећању на Србе, Јевреје и Роме страдале у масовним злочинима током Другог светског рата у Независној Држави Хрватској, у окупираној Југославији.Тај дан је изабран као подсећање на то што су, у ноћи између 21. и 22. априла 1945 .године, две групе са више од 1000 затвореника, покушале пробој из усташког концетрационог логора Јасеновац (тачније из логора Доња Градина и логора Кожаре).Спасило их се само око 100. НДХ је била једина држава која је имала посебне логоре за децу кроз које је прошло преко 33000 деце, углавном српске. Деца са Кордуна, Козаре, хрватских и босанских села.                                                                                  
Диана Будисављевић, девојачко презиме Обексер, хуманитарка је аустријског порекла која је током Другог светског рата спасила 15.336 деце из усташких логора смрти. Ова акција је била једна од најтежих и по броју спасених једна од најобимнијих хуманитарних акција везаних за концентрационе логоре у Другом светском рату. Умрло је 3.254 деце, током спасавања или одмах по напуштању логора, исцрпљено тортуром, глађу и болешћу, док је више од 12.000 избављене деце преживело рат.
undefined
Говорећи о Диани Будисављевић и одајући пошту страдалим жртвама, планирали смо ићи на пројекцију играно-документарног филма „Дневник Диане Будисављевић“.

Нисмо били у могућности ове школске године.
ИМАМО ПРИЛИКУ ДА ГА ГЛЕДАМО ДАНАС, 22. АПРИЛА – РТС У 21 час.
Надам се и желим да вечерас, заједно, у својим кућама, гледамо ову телевизијску премијеру филма.
Додатак: – невероватна прича Еве Кор о времену које је као десетогодишњакиња провела у Аушвицу са сестром близнакињом.- погледајте филм о Еви Кор
undefined
Појам и обележја државе
Како се осећате сада, два месеца после одсуства из школе и уобичајених активности?
Животни контекст је другачији.
Шта је у овом тренутку ,,живо “ у вама? Које осећање или осећања су доминантна?
Пре него што наставите читање, волела бих да се, као на часу, умирите и дођете у контакт са својим осећањима.
       Настава је прекинута у тренутку када смо  почели симулацијом да обрађујемо  наставну јединицу ,,Неопходност постојања власти“. До краја школске године било је предвиђено да сви часови буду интерактивни. Нажалост, животна ситуација их је креирала на другачији начин, па ћу вам  послати текстуалне материјале, филмове и разне друге прилоге. Знам да сте преморени од гледања и праћења програма путем ТВ-а, израде домаћих задатака и њиховог слању. Волела бих да ове прилоге прочитате, одгледате и разговарате са ближњима о њима. То можете урадити када будете имали времена, будете одморни и заинтересовани да их погледате (од сада па све до септембра). Теме су животне  јер нам их одлуке политичара  ,,кроје“ свакодневно.  О свим вашим дилемама, ставовима, размишљањима имаћемо времена да говоримо у септембру и, ако буде потребе, у октобру.
Предвиђене теме тичу се појмова демократије (демократска правила и процедуре), власти (подела на нивое и гране), разумевања сврхе поделе власти, начина њеног ограничавања, улоге грађана. За крај седмог разреда предвиђено је неколико часова за оснивање Ученичког парламента. Ми га имамо годинама, тако да ћу вас подсетити на предности његовог постојања. Такође бих вас замолила да размислите, напишете критику његовог досадашњег рада и дате предлоге за његово побољшање.
За почетак, као увод, подсетићу вас на појам и обележја државе. На часу сте покушали да сами успоставите, подељени у групе, права и правила живота у заједници. ,,Грађевинци „су цртали изглед кућа; ,,лекари“ начине лечења; ,,просветни радници“ како би се одвијао образовни процес; ,,дијететичари“ начин исхране; ,,правници“ правила живота и рада; једна група је била задужена за писање химне, цртање грба и заставе…
НЕОПХОДНОСТ ПОСТОЈАЊА ВЛАСТИ
undefined
ТЕКСТ НЕОПХОДНОСТ ПОСТОЈАЊА ВЛАСТИ
ТЕКСТМарк Твен (прича); О власти, Моћи и ауторитету
НЕОПХОДНОСТ И СВРХА ОГРАНИЧЕЊА ВЛАСТИ
На последњем часу смо радили симулацију начина владања у коме појединац (владар) концентрише огромну моћ у својим рукама и користи је (на све начине) како би се одржао на власти. То сте представили веома успешно.
На следећем часу планирано је да ви дајете предлоге како би се власт могла ограничити. На жалост, то нисмо могли, због познатих околности, наставити.

Током историје дошло се до спознаје о неопходности ограничења власти.
На који начин?

Тиме што би се утврдила правила и процедуре које свака власт мора да поштује (о томе смо говорили на више часова).Када  се влада према прописаним правилима и прописаним процедурама, говоримо о ограниченој власти .
Уколико нема правила и процедура или се крше,не примењују, игноришу,
ради се о неограниченој  власти или самовољи владара.

На основу тог примера јасно је да је неопходно  ограничити власт  тако што ће друштво донети правила и процедуре  према којима ће се управљати.                                          
Овакво друштво подразумева владавину закона, а не људи .
То је још један од начина ограничења власти.
                                                                                                                
Следећи је подела власти (и о њој смо  говорили али ћемо детаљније у
наредном периоду).
Поделом на законодавну, извршну и судску власт, успоставља се равнотежа
између њих. Кроз своје надлежности уставни суд је овлашћен да контролише
одлуке свих органа власти у погледу њихове сагласности са уставом и законима.

Грађанско друштво је то које може ограничити власт (о томе ћемо више на
наредним часовима).

Цивилно друштво ( самоорганизовање грађана за остваривање различитих
интереса и потреба.
Утиче се на власти путем петиција, кроз грађанске иницијативе…)
Гарантована људска права (како у међународним инструментима, тако и уставом), власт не сме да нарушава .

Битна је децентрализација власти ( власт се распростире навише центара
одлучивања : покрајинском, регионалном, општинском)

Политички плурализам (вишепартијски систем) је још један од начина
ограничавања власти.

Медији  могу бити значајан фактор ограничавања власти уколико прате и указују на поступке власти.
ДЕМОКРАТИЈА
Демократија ( грч. demos,krateo  владам, кратос владавина,власт, demokratia)
појам који обично означава власт народа.
(Милан Вујаклија, Лексикон страних речи и израза,Просвета Београд, 1980.)
undefined
Час почињем виђењем демократије као појма, који је представио Ратко
Милошевић. Моје поштовање и захвалност Ратку за лакше објашњење и 
разумевање појма.
А ево како сте ви, после учења о демократији у шестом разреду,дефинисали демократију:
undefined
У тексту који следи, помињу се појмови које смо више пута помињали на часу, па се надам да ће вам то олакшати   разумевање:
undefined
Видео-материјали:
5 занимљивих чињеница – Античка Грчка
Античка Грчка музика Иструментални фрагмент
Античка Атина – прво демократско друштво
И као последње – једно изузетно предавање
(Антички свет – Атина, златно доба и демократија)
У петом разреду ( неки од вас и у шестом разреду), гледали сте филм
„Гласај за мене“. Подсетићу вас да се у филму ради о гласању за председника одељења. Дакле о процедуралним правилима. Надам се да ћете се сетити
начина на који је то изведено.
Подсећање –  „По свом уставном уређењу ,Кина је социјалистичка република

или, како се по њеном уставу каже, „народна демократска диктатура“, чиме
се жели рећи да је власт у рукама Комунистичке партије Кине, али да њихова
диктатура (термин се овде не користи у негативном значењу) успостављена за добробит народа.
Мислим да је аутор филма, Weijun Chen, дао јако добар осврт  на слабости   демократије, процедура….

undefined

.

.