Грађанско васпитање, шести разред – Илинка Милетић

Добар дан драге моје и драги моји. Прошло је више од месец дана од нашег сусрета на часу. Недостајете ми. Много.

Била сам стрпљива (мада, признајем, није ми било лако), да добијем термин и могућност да вам се јавим и шаљем материјале који прате наставне јединице. Као што знате, предност увек имају предмети који се полажу на завршном испиту као и они који се бројчано оцењују. Од сада, па до краја школске године, сваке недеље ћу слати прилоге прилагођене наставним темама.То ће бити кратки филмови које су снимили ученици вашег узраста или мало старији, као и текстуални материјали. Углавном ћу вам прослеђивати линкове ка тим филмовима и текстуалним материјалима. Можете их погледати када имате времена, жељу  и вољу да то учините. Ако имате потребу, као на часу, да кажете своје мишљење, коментар, питање – ту сам.

Замислите да смо у кабинету …постављам вам, за мене, најважније питање:
Како се осећате сада,у овом тренутку?
Замолићу вас, као на часу, да се умирите и дођете у контакт са вашим осећањима.
Шта је то живо у вама, на нивоу срца, душе?
Које осећање или осећања су најприсутнија?
Можете их рећи наглас.. у себи… неком блиском …питајте и њих како се осећају (ако сте у стању да их заиста чујете,прихватите то што вам кажу). Можете,ако вам то није довољно,да осећања пренесете на папир (запишите их, нацртајте, представите бојом…).
Нека остане траг. Можете то урадити за сваки дан па направити једну „емотивну линију“.Нешто, као дневник осећања. Знате како смо то радили – без осуђивања или процењивања. Онако како јесте .
Волела бих, ако то урадите,да сачувате и донесете када кренемо у школу. Свакако ћемо тај први час (или, ако буде потребно и више часова), говорити о томе.Ко жели…
На данашњи дан, 22. априла, обележавамо два значајна догађаја:
Први од њих је Дан планете земље.
Установљен је 1970 .године у САД, након еколошке акције, а обележава се широм света од 1992. када је на Конференцији Уједињених нација  о животној средини у Рио  де Жанеиру  установљен дугорочни Програм  за промоцију одрживог развоја.
Данас, када је готово цео свет застао услед проглашене пандемије, циљ повећања свести људи о угрожености животне средине постао је императив.
undefined
Дан планете Земље. Мајке Земље, са свим богатствима које нам тако несебично дарује. Верујем да ће ваше генерације ценити то богатство и полако је враћати у стање  у коме је била пре само педесетак година.
Да ћете моћи ви и ваша деца, деца ваше деце, пити чисту воду, удисати чист ваздух, јести здраву храну…
Да ћете на имањима ваших предака (срећан је ко још увек има своје парче раја у селу), моћи убрати непсркану воћку, сејати и убирати летину, имати своје поврће…седети у миру испод липе, старог храста или, лежати на трави и гледати у дивно, јасно плаво небо…..водити бригу о животињама и неговати  их …
Могуће је. Са вашим генерацијама је могуће. Верујем у  то.
Да будућност буде другачија од оне  коју  сте гледали кроз филмове на часовима.
Шта ми чинимо планети? Шта једни другима?
undefined
Други је Дан сећања на жртве холокауста, геноцида и других жртава фашизма у Другом светском рату
22.април је, исто тако, и Дан сећања на жртве холокауста, геноцида и других жртава фашизма у Другом светском рату. У Србији се обележава сваке године и посвећен је сећању на Србе, Јевреје и Роме страдале у масовним злочинима током Другог светског рата у Независној Држави Хрватској, у окупираној Југославији.Тај дан је изабран као подсећање на то што су, у ноћи између 21. и 22. априла 1945 .године, две групе са више од 1000 затвореника, покушале пробој из усташког концетрационог логора Јасеновац (тачније из логора Доња Градина и логора Кожаре).Спасило их се само око 100. НДХ је била једина држава која је имала посебне логоре за децу кроз које је прошло преко 33000 деце, углавном српске. Деца са Кордуна, Козаре, хрватских и босанских села.                                                                                  
Диана Будисављевић, девојачко презиме Обексер, хуманитарка је аустријског порекла која је током Другог светског рата спасила 15.336 деце из усташких логора смрти. Ова акција је била једна од најтежих и по броју спасених једна од најобимнијих хуманитарних акција везаних за концентрационе логоре у Другом светском рату. Умрло је 3.254 деце, током спасавања или одмах по напуштању логора, исцрпљено тортуром, глађу и болешћу, док је више од 12.000 избављене деце преживело рат.
undefined
Говорећи о Диани Будисављевић и одајући пошту страдалим жртвама, планирали смо ићи на пројекцију играно-документарног филма „Дневник Диане Будисављевић“.

Нисмо били у могућности ове школске године.
ИМАМО ПРИЛИКУ ДА ГА ГЛЕДАМО ДАНАС, 22. АПРИЛА – РТС У 21 час.
Надам се и желим да вечерас, заједно, у својим кућама, гледамо ову телевизијску премијеру филма.
Додатак: – невероватна прича Еве Кор о времену које је као десетогодишњакиња провела у Аушвицу са сестром близнакињом.- погледајте филм о Еви Кор
undefined
Употреба и злоупотреба интернета и мобилних телефона
Како се осећате сада?
Зауставите мисли на тренутак (ако можете) и ослушните оно што је унутар вас…Осетите…емотивни кластер? Једно доминантно осећање? Пригрлите га… То сте ви сада…

Ближи се, полако, крај школске године. Доста тога је већ иза вас – убрзаног учења, нервирања због несналажења, радости новонаученог, откривања талената и снаге за које нисте ни знали да ,,чуче“ у вама…

Подсетићу вас да је требало да се реализују часови нa тему ,,Употреба и злоупотреба интернета и мобилних телефона“. Јако добро сте, у групама и појединачно, навели позитивне стране употребе интернета и мобилних телефона, као и  шта је дозвољно, а шта не на интернету.Такође сте,у групама, писали и дискутовали о утицају друштвених мрежа на мишљење и деловање појединца. И ту смо стали…
undefined
Живот нам је поставио изазов управо у коришћењу интернета. Дакле, његова повремена употреба за разоноду и сазнање, која се до тренутка проглашења пандемије користила на такав начин, претворена је у сталну активност. Неопходно је било праћење ТВ програма, комуникација са наставницима, добијање задатака и њихово слање.Неопходно је било убрзано учење платформи које до тада нису коришћене, сналажење код обезбеђивања  неопходних средстава за рад – компјутера, телефона…Одједном, неки од вас, који су сате проводили у игрању игрица,морали су их заменити учењем. Десило се да се све препоруке о вођењу рачуна  о сатима проведеним за компјутером и другим електронски медијима (мобилни телефон, телевизор), скоро претворе у своју супротност. Сада сте,уместо у школи, присуствовали часовима на ТВ-у, од својих наставника добијали задатке путем интернета, решавали и слали те исте задатке, опет путем интернета. Сате и сате проводили у кући. Нажалост, због датих околности и одговорности  у понашању сваког појединца, нисте били у могућности да проведете остатак времена на ваздуху, у покрету и чините све што је неопходно за ваше правилно телесно функционисање.
undefined
Сада је отворена могућност за боравак на ваздуху, време је све лепше, топлије. Желим вам да што више времена посветите активностима напољу. Гледајте у зеленило, причајте искључујући телефоне (или бар смањите звук,оставите га у ранцу, торбици), гледајте саговорнике у очи. Радите све оно што нас повезује са другим, драгим људским бићем. Без обзира на све предности интернета, топао људски однос може да се деси само у директном сусрету.Осмех  и подршка уместо лајка,ваше лице које одаје присутну емоцију уместо емотикона, изговорена реч уместо стикера… Уживајте у томе!

Додала бих још нешто (претпостављам да вам ово кажем директно, на часу, да бисте се многи насмејали), а то је да су сада неки од вас добили прилику да под формом учења (ако родитељи не контролишу то што радите), играју игрице, дописују се… На питање: ,,Шта радиш?“, одговорају: ,,Учим!“ Може се десити да због нагомиланих обавеза и премора, заиста дође до презасићења па је неопходно растерећење. Дивно би било када би игрице биле замењене креативним радом и откривањем талената. Толико је тога дивног у вама што само чека прилику да ,,искочи“. Дозволите му!
undefined
У наредне две недеље послаћу вам филмове које сам одабрала, текстуалне материјале које можете читати када будете желели  и били у могућности (од сада и током лета). На основу њих и ваших личних увида, по повратку у школу , радићете истраживање на тему  употребе интернета и мобилних телефона (понашање и ставови ученика). Ако неко од вас већ има идеју шта бисмо истраживали, може ми писати. Имате моју имејл адресу. Сачуваћу до нашег поновног сусрета!

За почетак, један филм који су снимили ваши вршњаци:
Безбедност на Интернету – ОШ „Горан Остојић“ – Јагодина
ШТА ЈЕ ДОЗВОЉЕНО А ШТА НЕ НА ИНТЕРНЕТУ?
За данас вам препоручујем да погледате три препоручена видео прилога на
тему „Шта је дозвољено а шта не на интернету“
:

Cyberbullying – Превенција насиља на интернету и друштвеним мрежама
Стоп насиљу на интернету
Пристојно понашање на интернету
УТИЦАЈ ДРУШТВЕНИХ  МРЕЖА НА МИШЉЕЊЕ И ПОНАШАЊЕ ПОЈЕДИНЦА
За данас су изабрани следећи прилози. Верујем да ће вас заинтересовати:
Видео – Медији; употреба медија
Видео – Медији; лажне информације и преваре на интернету
Видео – Медији; штетан садржај
Видео – Медији и њихов утицај на младе
ОПАСНОСТИ У КОРИШЋЕЊУ ИНТЕРНЕТА И МОБИЛНОГ ТЕЛЕФОНА
Из наслова већ можете да се присетите да смо „дотакли“ ову тему на уводним часовима о интернету. Полазим од  чињенице  да доста тога већ знате . Сложили смо се да је у 21 веку интернет јако добра ствар јер захваљујући њему у прилици смо да се образујемо, повежемо са пријатељима свуда у свету; стекнемо нове пријатеље; забавимо се у слободном времену; проналазимо информације које су нам потребне или занимљиве; учествујемо у многим акцијама од значаја за друштво или појединца, природу ;  стичемо вештине неопходне за време у коме смо и које је пред нама (дигитална писменост, креативност, емпатија, критичко мишљење, одговорност…).

Тада смо у разговору закључили да већина деце вашег узраста има дигиталне вештине (за разлику од одраслих), али да недостају вештине конструктивног коришћења интернета (опет за разлику од одраслих).

Према Европском оквиру кључних компетенција за целоживотно учење, дигитална компетенција налази се међу осам кључних компетенција за целоживотно учење и активно учешће у друштву, а дефинише се као способност критичког и безбедног коришћења технологије на послу ,у слободно време и у комуникацији. (European  Parliament and the Council, 2006.)
Литературе, у којој  стручњаци упозоравају  на опасности у коришћењу интернета и мобилног телефона, има много. Доступна вам је, као и вашим родитељима, па бих вас замолила да се повремено подсетите савета стручњака и примените их .

Пре него што укажемо на опасности, добро је подсетити се шта значи  „дигитална репутација“, „онлајн репутација“, „дигитални отисак“.

Све оно што постављамо  онлајн, или оно што други објављују о нама, представља нашу онлајн репутацију. Како можемо сазнати шта има о нама  или о некоме ко има исто име и презиме као ми ? Једноставно – укуцамо своје име и презиме у претраживач на интернету. Сви корисници интернета имају своју онлајн репутацију. Дакле, то је мишљење које други имају о нама на основу онога што кажемо или учинимо на мрежи. Све веб странице које посећујемо,прављење  и објављивање постова на разним местима на интернету – чини „дигитални отисак“. Док је то оно што нама одговара и прија, у реду је. Али, шта ако се нађе садржај који нисмо желели да било ко види? Фотографије које смо послали најбољим пријатељима, коментари и речи које бисмо, да можемо, најрадије повукли? на интернету све остаје. Можда не бринемо о томе у неком периоду живота, али ако неко у будућности (нпр. особа или компанија која би вас запослила), путем претраживача укуца ваше име, можда јој се ваша дигитална репутација не допадне и не добијете шансу да покажете вашу стручност, знање .


Добро би било већ сада размишљати о томе, па објављивати све оно што је добро. Како бринемо о својој репутацији, поштено је бринути и о туђој (без обзира да ли смо  о речима или поступцима  те особе или групе створили одређени став и доживели непријатна осећања). Добро је суздржати се у тим тренуцима негативних коментара, објављивања фотографија или било чега што би у  том тренутку али и у будућности могло нашкодити тој особи или особама. Дакле, када се информација објави на мрежи, тешко се може уклонити , а постоји могућност њеног ширења, злоупотребе, погрешне интерпретације ( знате и сами да се некада, када су извучене из контекста, речи могу другачије протумачити).Исто важи и за фотографије (чак и ако је неко добровољно пристао на фотографисање, а одмах се покајао/ла и не жели да их још неко види).

За било коју фотографију друга, другарице, друге особе, у реду је претходно
питати да ли желе да буду објављене.

Посебну опасност представља  дистрибуирање фотографија малолетница/ка у сексуалном контексту, јер може имати  особине растурања дечије порнографије
(може бити кривично дело). То могу искористите одрасле особе које се лажно представљају како би лакше дошли до нечијих података.


* Крађа идентитета (подаци се користе без знања или дозволе те особе).Тада се злоупотребе лични подаци, друга особа се представља у ваше име нпр. на сајтовима друштвених мрежа ( са наставницом/ком информатике вероватно сте говорили о алаткама за прикупљање информација као што су malwer i spywer).Разговарајте са њима и о скановима(триковима, опсенама)и њиховим облицима (лутрија,fishing,Nigerian 419,муле..) и спановима(junk mail, колачићима(cookis)

* Откривање личних података (право име ,адреса, датум рођења, број телефона,школа у коју идеш,где проводиш време,чланство у групама….)

* Изложеност нетачним и непоузданим информацијама (тзв. клик бејт наслови који за циљ имају да привуку читаоце)

*Преузимање туђег садржаја заштићеног ауторским правима са интернета  као и дистрибуција ауторског дела (преузимање није увек кривично дело ако је аутор дао дозволу да се дели).

*Преплављеност великим количинама информација  (као што смо имали у претходном периоду),процењивање истинитости  појединих података…делење објава које су представљене као истина ,некритичко преузимање туђих ставова…..

* Састајање са особама које су упознате на интернету

* Коришћење интернета као замена за  дружење са пријатељима ; замена дружења са пријатељима и давање предности новим и непознатим са друштвених мрежа.

* Изложеност  комерцијалним садржајима (огласи, рекламе).

* Трошење новца (нпр. током играња видео игрица, наручивање одређених производа без дозволе и надзора родитеља…).

* Изложеност штетним и  узрасно непримереним садржајима , који су увредљиви или недозвољени ( садржаји који промовишу насиље или садрже снимке аутентичног насиља; криминалних активности; мржњу према појединцима или групама на основу расе, религијског опредељења, припадности некој навијачкој групи; промовишу екстремне политичке ставове …) .


Претерана употреба интернета

У употреби је израз“Зависност од интернета“. Међутим, има аутора који су противници озваничења назива  зависности од интернета. Психијатар Голдберг сматра да то није права зависност , већ може  бити само  симптом неког другог, већ постојећег поремећаја. Има још аутора који полазе од тога да је интернет средство комуникације па не може изазвати зависност у правом смислу те речи, већ  да особа буде зависна од садржаја који су на њему . Истраживањем се дошло до  доказа да неки садржаји  поседују психолошке особине  које доводе до губитка осећаја за време, тренутно или привремено  задовољство. Када се помиње време, научници сматрају да  при дијагностиковању зависности  од интернета није битно време које особа проводи  на интернету, већ да ли употреба интернета доводи до проблема у животу ( поремећени  међуљудски односи јер се занемарују  дружења са породицом, пријатељима,конфликте са њима; занемарују се уобичајене активности и обавезе па доводи до лошијих оцена,непослушности, лошијег понашања; здравствени поремећаји због физичке неактивности; потешкоћа да се прекине са активностима чак и када особа зна да је време за то; може довести депресивности…..)
Који то знаци упозорења?

* Све је дуже време које се проводи на мрежи (иако нисте планирали)

*знате да је време за спавање (ноћу) или учење и дневне активности, али не можете напустити то чиме сте преокупирани на интернету

*повлачење из дружења са пријатељима јер радије проводите време на интернету


*нове познанике стичете искључиво на мрежама

*интернет вам је место опуштања и бег од проблема и стварности

*у „стварном свету“ вам све постаје досадно и празно

*имате сталне главобоље, напетост у очима, лош сан

*током уобичајених обавеза, разговора са другима, непрекидно размишљате и помињете неке програме или сајтове  на интернету(тичу се сајтова или стратегија у игрицама…)

*имате проблеме у школи јер не успевате да завршите све обавезе

*бурно реагујете на прекидање тока активности док сте на интернету…


Ово су само неки од знакова. Причали смо на часовима о томе, па је ово само подсетник. Сада сте били у ситуацији, стицајем животних околности, да много
времена проведете на интернету и код куће. Надам се да сте се зажелели дружења
са пријатељима, тренинга, боравка и активности напољу, и да ћете  време које је пред вама искористити за све оно што прија вашој души и телу. Одморите очи гледајући у зеленило, отиђите у природу, дружење и игре нека буду приоритет.И ,ако је икако могуће, оставите телефон код куће. 
ВИДЕО-ПРИЛОЗИ:
Безбедност деце на интернету (Предатор)
Безбедност деце на интернетуКуповина очевом картицом

.

.